Categorieën

  • Bunnik

Bomruiming

Op 15 juli is er een onontploft explosief uit de Tweede Wereldoorlog aangetroffen in de gemeente Bunnik. Het gaat om een Britse 500-ponder. Deze vliegtuigbom is gevonden tijdens detectiewerkzaamheden door Euroradar vanwege de geplande bouwwerkzaamheden op het terrein van Houthandel van Dam in Bunnik. Na de ontdekking van de vliegtuigbom is direct de Explosieven Opruimingsdienst Defensie (EOD) ingeschakeld. De EOD heeft nader onderzoek gedaan en de vliegtuigbom afgedekt en veiliggesteld. Er is geen acuut gevaar zolang de vliegtuigbom in de grond zit en de grond niet wordt beroerd. Vanwege het verdere onderzoek, het opstellen van het ruimingsplan en de voorbereidingen tot ruiming, zal de ruiming niet voor september plaatsvinden.

Geen gevaar voor de omgeving

In de bodem van Nederland worden vaker explosieven uit de oorlog gevonden. De Explosieven Opruimingsdienst Defensie rukt jaarlijks zo’n 2.500 keer uit. De experts van de EOD identificeren explosieven en ruimen deze. Zolang de onontplofte oorlogsresten veilig in de grond zitten en de grond verder niet wordt beroerd, is de kans klein dat er iets mee gebeurt. Dit geldt ook voor de in Bunnik aangetroffen vliegtuigbom.

Het terrein van Houthandel van Dam was vanwege de geplande bouwwerkzaamheden al afgezet met bouwhekken. Het terrein blijft afgesloten totdat de ruiming heeft plaatsgevonden en gedurende die periode vinden er geen bouwwerkzaamheden plaats.

Ontruimingsplan en vervolg

De gemeente Bunnik, de EOD, Euroradar en Houthandel van Dam maken nu een plan van aanpak voor het verwijderen van de vliegtuigbom. Komende weken wordt er door Euroradar verder onderzoek gedaan of er op het bouwterrein nog meer onontplofte oorlogsresten aanwezig zijn. Op basis van de uitkomsten van dit onderzoek, maakt de EOD een ruimingsplan. In het ruimingsplan wordt bepaald op welke wijze en wanneer de vliegtuigbom wordt verwijderd. De verwachting is dat de bom ter plaatse wordt gedemonteerd met de hierbij behorende beschermingsmaatregelen en elders tot ontploffing wordt gebracht. Vanwege het verdere onderzoek, het opstellen van het ruimingsplan en de voorbereidingen tot ruiming, zal de ruiming niet voor september plaatsvinden.

Veelgestelde vragen

Hieronder vindt u een overzicht met veelgestelde vragen en antwoorden. Deze pagina vullen we de komende tijd aan met antwoorden op vragen die wij nu nog niet kunnen beantwoorden.

Vanwege de geplande bouwwerkzaamheden op het terrein van Houthandel van Dam in Bunnik is er onderzoek uitgevoerd. Sinds het begin van de 20e is het bedrijf gevestigd op de locatie in Bunnik. Houthandel van Dam wil haar bedrijfspanden moderniseren. Hiervoor worden twee nieuwe loodsen gebouwd en bestaande loodsen gerenoveerd. Loods nummer 22 is reeds gereed en de bouw van loods nummer 23 is in voorbereiding. 

Op de plekken waar in de grond gewerkt gaat worden, denk aan het aanleggen van riolering en de zogeheten funderingspoeren, heeft Eurorader begeleidende detectiewerkzaamheden uitgevoerd. Bij het uitgraven van de rioolsleuf is de vliegtuigbom aangetroffen. 

Euroradar is gecertificeerd in het opsporen van onontplofte oorlogsresten én gespecialiseerd zijn in het uitvoeren van grondradaronderzoeken. 

Na de ontdekking van de vliegtuigbom door Euroradar is direct de Explosieven Opruimingsdienst Defensie (EOD) ingeschakeld. Euroradar heeft direct de begeleidende detectiewerkzaamheden stopgezet.

De EOD heeft nader onderzoek gedaan en de vliegtuigbom afgedekt en veiliggesteld. De vliegtuigbom bevindt zich op twee meter diepte en is volledig afgedekt met zand en daarover zijn stalen rijplaten gelegd. Er is geen acuut gevaar zolang de vliegtuigbom in de grond zit en de grond niet wordt beroerd.

Het terrein van Houthandel van Dam was vanwege de geplande bouwwerkzaamheden al afgezet met bouwhekken. Het terrein blijft afgesloten totdat de ruiming heeft plaatsgevonden en gedurende die periode vinden er geen bouwwerkzaamheden plaats. De gewone bedrijfsvoering van Houthandel van Dam, alles bovengronds kan gewoon doorgaan. Denk hierbij aan lopen op het terrein, het rijden met heftrucks en zagen van hout.

De ruiming zal niet voor september 2024 plaatsvinden. Dit heeft te maken met het verdere onderzoek, het opstellen van het ruimingsplan en de voorbereidingen tot ruiming. 

Zodra er meer duidelijkheid is over het vervolg en de ruiming, wordt deze informatie gedeeld.

De EOD heeft nader onderzoek gedaan en de vliegtuigbom afgedekt en veiliggesteld. Deze vliegtuigbom ligt al bijna 80 jaar op het terrein. Er is geen acuut gevaar zolang de vliegtuigbom in de grond zit en de grond niet wordt beroerd. De ontsteker van de bom bepaalt het gevaar en in dit geval betreft het een variant die geen acuut gevaar oplevert.
Op het moment dat de vliegtuigbom onschadelijk wordt gemaakt, is het wel nodig om de hierbij behorende veiligheidsmaatregelen te nemen.

De gewone bedrijfsvoering van Houthandel van Dam, alles bovengronds kan gewoon doorgaan. Denk hierbij aan lopen op het terrein, het rijden met heftrucks en zagen van hout.

Hoe deze vliegtuigbom exact wordt geruimd, is momenteel nog niet bekend.

Komende weken doet Euroradar verder onderzoek of er op het bouwterrein nog meer onontplofte oorlogsresten aanwezig zijn. Op basis van de uitkomsten van dit onderzoek, maakt de EOD een ruimingsplan. In het ruimingsplan wordt bepaald op welke wijze en wanneer de vliegtuigbom wordt verwijderd. De verwachting is dat de bom ter plaatse wordt gedemonteerd met de hierbij behorende beschermingsmaatregelen en elders tot ontploffing wordt gebracht. 

Zodra er meer duidelijkheid is over het vervolg en de ruiming, wordt deze informatie gedeeld.

Het gaat om een Britse 500-ponder. Deze is door onze bevrijders (de geallieerden) tijdens de Tweede Wereldoorlog uit een vliegtuig geworpen. Dergelijke onontplofte vliegtuigbommen worden vaker gevonden in Nederland.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn Houthandel van Dam en de omliggende percelen meerdere keren geraakt door bombardementen. De geallieerden wilden de naastgelegen spoorlijn en spoorbrug bombarderen om zo de logistiek van de Duitsers te ontwrichten. Dat is de reden waarom er in dit gebied veel is gebombardeerd.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn de spoorlijn en spoorbruggen, de A12 en de twee forten regelmatig gebombardeerd. Uit historisch onderzoek blijkt dat er rondom deze plekken een kans is op onontplofte oorlogsresten in de bodem.

Twijfelt u of u bij het werken in de grond een niet ontploft explosief bent tegenkomen? Bel dan meteen de politie (0800-8844) of kijk voor meer informatie op de website van defensie.

De Explosieven Opruimingsdienst Defensie (EOD) identificeert explosieven en ruimt deze. Dit gebeurt ruim 2.500 keer per jaar. Het gaat om conventionele explosieven, vooral uit de Tweede Wereldoorlog, en geïmproviseerde explosieven. Dit doet de EOD op het land en op en in het water. Zowel in Nederland als in de missiegebieden.

De voorloper van de Explosieven Opruimingsdienst Defensie (EOD) ontstond tijdens de Tweede Wereldoorlog, op 6 november 1944. Het bevrijde deel van Nederland bleek bezaaid te liggen met onontplofte mijnen, bommen en andere munitie. Daarom besloot Nederland tot de oprichting van de Mijnopruimingsdienst. De huidige Explosieven Opruimingsdienst Defensie (EOD) ontstond op 3 juni 2009. Door het samengaan van de opruimingsdiensten van verschillende krijgsmachtdelen.

Lees meer over de EOD op de website van Defensie