Elektrisch varen op de Kromme Rijn en start ecologische nulmeting

Met ingang van 1 januari 2025 is gemotoriseerd varen met een brandstofmotor verboden op de benedenloop van de Kromme Rijn. Dit is het gedeelte tussen de Waterlinieweg in Utrecht en de stuw Werkhoven in Bunnik. Op 18 juni is een verkeersbesluit met deze inhoud vastgesteld door het dagelijks bestuur van het waterschap. Gemotoriseerd varen met elektrisch aangedreven boten is wel toegestaan.

Het verkeersbesluit heeft van 13 december t/m 23 januari 2024 ter inzage gelegen. Tijdens deze periode zijn 11 inhoudelijke zienswijzen binnengekomen. De reacties hebben niet geleid tot een aanpassing van het besluit.

Begin juni start een meerjarig onderzoek om de effecten van de maatregel op de ecologie in kaart te brengen. Onderdeel van het onderzoek is het analyseren van de huidige vaarbewegingen op de Kromme Rijn.  

Positieve bijdrage waterkwaliteit en ecologie Kromme Rijn

De Kromme Rijn is een aangewezen waterlichaam, als bedoeld in de Kaderrichtlijn water. De Kromme Rijn voldoet nog niet aan de wettelijke normen voor waterkwaliteit. Uiterlijk in 2027 moeten die normen zijn gehaald.

Het doel van het vaarverbod is om een positieve impuls te geven aan het verbeteren van de ecologie en de waterkwaliteit. Het aantal vaarbewegingen, en de daaraan gekoppelde verstoringen, worden beperkt en daarmee verwachten we de natuurwaarden in dit deel van de Kromme Rijn te vergroten. Om de precieze effecten zo goed mogelijk in kaart te brengen, start vanaf juni 2024 een ecologische nulmeting.

Ecologische nulmeting en tellen vaarbewegingen

De nulmeting bestaat deels uit onderzoek naar de ecologische staat van de benedenloop van de Kromme Rijn. Op meerdere locaties monitort het waterschap de ontwikkeling van de plantengroei en registreren we de waterbeestjes. Hierbij betrekken we informatie uit eerdere onderzoeken.  

Verder is het van belang om precies te weten wat voor vaartuigen op de Kromme Rijn varen en hoeveel dat er zijn. Om het tellen geautomatiseerd mogelijk te maken, plaatst het waterschap op twee locaties geavanceerde beeldanalysesensoren. Deze sensoren analyseren de passerende recreanten op bijvoorbeeld richting (stroomopwaarts of stroomafwaarts) en type passant (bijvoorbeeld kano of boot). Uiteraard is de privacy van passerende recreanten gewaarborgd. Het systeem stuurt geen beelden door. Aanvullend aan de automatische tellingen voeren studenten ook handmatige tellingen uit.

Het vervolg

Na de nulmeting dit jaar vindt er nog 3 jaar onderzoek plaats. De eindresultaten verwacht het waterschap in 2027. Afhankelijk van de uitkomsten kijkt het waterschap of er verdere aanpassingen in de vaarregels nodig zijn.