Mobiliteitsplan

Categorieën

  • Bunnik
  • Odijk
  • Werkhoven

Mobiliteit draait om beweging en verbinding. Met de groei van het aantal weggebruikers, de diversiteit aan voertuigen en de opmars van elektrische auto’s, staat Bunnik voor nieuwe uitdagingen. Om ervoor te zorgen dat ons dorp goed bereikbaar, veilig en leefbaar blijft, is doordacht beleid nodig. Het nieuwe ‘Mobiliteitsplan Bunnik’ geeft de richting aan om de bereikbaarheid, veiligheid en duurzaamheid te waarborgen. Het plan richt zich onder meer op een vlotte doorstroming van verkeer, verbeteren van de kwaliteit van het openbaar vervoer en het terugdringen van overlast door verkeer, zoals geluidshinder en onveilige situaties. 

Hoe komen we tot een mobiliteitsplan?

Adviesbureau Sweco is geselecteerd om ons te helpen bij het opstellen van het mobiliteitsplan. Op basis van actuele informatie, verschillende onderzoeken en de inbreng uit de samenleving komen zij tot een advies voor een mobiliteitsplan. Met het advies stellen wij een visie op voor de lange termijn (2035) op. Dit is een document waarin een aantal belangrijke hoofdlijnen van het plan worden voorgelegd aan de gemeenteraad. Na besluitvorming wordt deze visie uitgewerkt tot een compleet mobiliteitsplan. 

Stand van zaken

Voor het mobiliteitsplan wil de gemeente u als inwoner, ondernemer of belangengroep actief betrekken. De gemeente is nieuwsgierig naar uw mening en daagt u uit om uw ideeën te delen. Dat kunt u doen door het invullen van de enquête. Het invullen duurt ongeveer 10 minuten. De enquête kan worden ingevuld tot en met 31 oktober 2024. 

Op 26 september heeft de gemeenteraad de startnotitie voor het nieuwe Mobiliteitsplan vastgesteld. Dit betekent dat de gemeente nu kan beginnen met het uitwerken van dit belangrijke beleidsstuk. In de eerste fase van het project wordt onderzocht of de notitie een compleet beeld geeft van de uitdagingen waarvoor het mobiliteitsplan oplossingen moet bieden. Hierbij wordt tevens rekening gehouden met het beleid van aangrenzende disciplines zoals groenbeheer, waterbeheer en klimaatadaptatie.

Het Mobiliteitsplan zal een breed gedragen document worden, waarbij verschillende belanghebbenden nauw betrokken zijn. Participatie speelt een centrale rol in het proces om te zorgen dat alle relevante perspectieven worden meegenomen. Daarnaast wordt er gekeken naar de regionale ontwikkelingen, zoals de samenwerking binnen de U10 en de invloed van omliggende gemeenten op de mobiliteit in Bunnik, met een bijzondere focus op station Bunnik als regionale toegangspoort.

Net als het huidige verkeersbeleidsplan zal dit nieuwe Mobiliteitsplan een looptijd van 10 jaar hebben en de periode van 2025 tot 2034 beslaan.

Planning en besluitvorming

Communicatie zal plaatsvinden via een nieuwsbrief, zowel fysiek als digitaal, een projectpagina op de website van de gemeente, en via sociale media. Voor participatie wordt er gebruikgemaakt van een klankbordgroep en een enquête om de mening van bewoners te peilen. Daarnaast zal er voor de gemeenteraad een thema-avond georganiseerd worden.

De communicatie zal verlopen via een fysieke en digitale nieuwsbrief, een projectpagina op de website van de gemeente en sociale media. Participatie wordt georganiseerd door middel van een klankbordgroep, terwijl de gemeenteraad verantwoordelijk is voor het vaststellen van de visie.

De communicatie verloopt via een fysieke en digitale nieuwsbrief, de projectpagina van de gemeente en sociale media, terwijl participatie wordt vormgegeven door middel van een klankbordgroep. Het college zal vervolgens het conceptplan vrijgeven voor inspraak.

De communicatie verloopt via een fysieke en digitale nieuwsbrief, de projectpagina van de gemeente en sociale media. Voor participatie is er de mogelijkheid tot het indienen van zienswijzen. De gemeenteraad zal uiteindelijk de besluitvorming over het mobiliteitsplan verzorgen.

Nieuws en documenten

Document: Startnotitie Mobiliteitsplan (pdf, 903 KB) (oktober 2024)

Nieuwsbrief: Nieuwsbrief Mobiliteitsplan (pdf, 647 KB) (oktober 2024)